At helsepersonell “ser” den pårørende og ikke bare pasienten.
Pårørendedagen 2024: På tide å støtte pårørendeSlik kan helsepersonell støtte pårørende
Pårørende spiller en avgjørende rolle i omsorgen og behandlingen av sine nærmeste. De er eksperter på pasientens behov, vaner og ønsker, og utgjør en betydelig støtte i hverdagen. Likevel opplever mange pårørende at de blir oversett eller glemt i møte med helsevesenet. Ved å anerkjenne og inkludere pårørende som en viktig del av behandlingsteamet, kan vi sammen skape bedre omsorg og livskvalitet for både pasienter og deres nærmeste.
Vær nysgjerrig
Pårørende er ofte vant til å sette sine egne behov til side for å ta vare på den som trenger hjelp. I mange tilfeller blir de også glemt til fordel for pasienten – derfor er det spesielt viktig å ta seg tid til å inkludere dem. Ta deg tid til å spørre: "Hvordan har du det?".
Helsepersonell på alle nivåer spiller en viktig rolle. I mange tilfeller er du en av få fagpersoner som den pårørende kan betro seg til, spesielt i situasjoner der familiemedlemmer er opptatt med å ta vare på den syke.
Pårørende ønsker å bli sett
Se alle sitaterMener det aller viktigste er å ta pårørende på alvor, og å lytte til det de sier. Jobbe med pårørende fremfor å kjempe imot.
Pårørendeundersøkelsen 2017
Å bli sett og respektert av helsevesenet (og andre) for den innsatsen jeg som pårørende gjør, og forståelse for den emosjonelle belastningen.
Lytt
Selv om det frister å gi råd er det først viktig å ta seg tid til å lytte. Det å bli sett og hørt kan være en enorm trøst i seg selv.
Som helsepersonell kan du også få verdifull innsikt ved å stille spørsmål direkte til de pårørende. Pårørende sitter ofte med den beste oversikten over både sykdommen og behandlingen. Involver og spør pårørende når viktige beslutninger tas!
Husk, du bryter ikke taushetsplikten ved å lytte.
Pårørende ønsker å bli lyttet til
Se alle sitaterPraktisk hjelp!! Ikke psykisk helsehjelp eller barnevern. Det er bare tull!
Opplevde sykehuset som mer bundet til rutiner enn individuell tilpasset behandling. Sykepleiere som ikke lytter men går i forsvar
At fastleger hører på pårørende.
Tilby hjelp og anerkjennelse
Pårørende må ofte opptre som helsearbeider på hjemmebane. Gi dem verktøy til å lykkes! Inkluder dem i behandlingen og fortell hva som skjer.
Det motiverer å få ros for egen innsats. Pårørende føler ofte at de må kjempe seg til det de har krav på. Gi dem anerkjennelse og forståelse for situasjonen de er i.
Understrek at det er lov for pårørende å ta pauser og sette grenser for seg selv. Det er viktig at de selv utnytter helsetilbud eller ber om hjelp fra venner – dersom de har behov for det.
For enkelte er praktisk hjelp det viktigste
Se alle sitaterPraktisk hjelp!! Ikke psykisk helsehjelp eller barnevern. Det er bare tull!
Opplevde sykehuset som mer bundet til rutiner enn individuell tilpasset behandling. Sykepleiere som ikke lytter men går i forsvar
At fastleger hører på pårørende.
Informasjon og det å bli inkludert i avgjørelser
Pårørende ønsker informasjon
Se alle sitaterInformasjon! Som pårørende får man ikke mye informasjon pga personvernet, og det er vanskelig å hjelpe når loven sier at den syke skal bestemme alt selv og ikke vet sitt eget beste.
Å ikke mistenkeliggjøre oss, men samarbeide. God informasjon.
Informere om rettigheter en har uten å måtte lete selv. Det er vanskelig å få ork til i en slitsom hverdag. At en får en kontaktperson.
Ti gode råd
- Inkluder pårørende mer i behandlingsprosessen. De kan være en stor ressurs og ser ofte hvilke hjelpebehov pasienten faktisk har.
- Lytt til og vis respekt for pårørende ved planlegging av fremtiden.
- Anerkjenn pårørende som en ressurs for de syke. Bruk dem aktivt i omsorgen.
- Inkluder pårørende i behandlingen fra første stund. Ha fokus på at pårørende ofte er støtteapparatet resten av livet.
- Tilby opplæring og veiledning for pårørende, slik at de kan være en god støtte for pasienten/brukeren.
- Lær pårørende å sette grenser slik at de ivaretar seg selv.
- Opprett selvhjelpsgrupper for pårørende der de kan dele erfaringer og få støtte fra andre i lignende situasjoner.
- Tilby kurs i stressmestring, egenomsorg og mindfulness for pårørende.
- Gi pårørende informasjon om pasientens tilstand og behandling, og hold dem oppdatert.
- Anerkjenn den emosjonelle belastningen pårørende opplever og tilby støtte.
Å bli inkludert er viktig
Se alle sitaterÅ inkludere pårørende i behandlingen fra første stund. Ha fokus på at pårørende er støtteapparatet resten av livet og trenger opplæring og veiledning for å være en god støtte for pasienten/bruker samtidig som man lærer å sette grenser slik at man ivaretar seg selv.
Bli sett på som en ressurs for de syke. At pleierne bruker oss aktivt . Jeg vil og ønsker å alltid være der for barnet mitt
Inkluder pårørende mye mer! Lytt til pårørende og samarbeid med pårørende, de kan være en stor ressurs og SER hvilke hjelpebehov vedkommende faktisk har.
Bli med på markeringen
Det er på tide at pårørende blir hørt. Ved å markere Pårørendedagen 22. september kan du bidra til at flere blir sett, får hjelp og slipper å falle utenfor.
Det kan være så lite som å henge opp en plakat, ta en telefon til en du vet er pårørende eller dele en film på facebook. Eller så kan du lage en kake og holde et lite foredag på arbeidsplassen din. Hvert bidrag teller!
#pårørendedagen #jegstøtterpårørende
Bli med på markeringen
Plakater til arbeidsplassen
Se alt materiell3 tips for en pårørendevennlig arbeidsplass
PlakaterKan printes ut og henges opp på arbeidsplassen
5 tips for helsearbeidere
PlakaterKan printes ut og henges opp der du jobber