Kreftforeningen

Fotoutstilling om livet i en familie med uhelbredelig kreft

Kreftforeningen
Kreftforeningen, Kongens gate, Oslo, Norge
Da Noah Gylver (19) fikk vite at faren kom til å dø av kreft, begynte han å følge sorgprosessen gjennom kameralinsen. Fotoutstillingen «Ta tiden» kan du se i Kreftforeningens vitensenter 17. – 26. september. Etter sterk oppfordring fra kunstnerfaren Lars Kristian Gylver tok Noah mot til seg og søkte på det prestisjefylte talentprogrammet for unge fotografer på Henie Onstad Kunstsenter. Som en av ni ble han plukket ut til å gjennom et år lære teknikker, utvikle blikket og forberede en helt egen utstilling ved det anerkjente galleriet i Sandvika rett utover Oslo. Men året ble ikke slik Noah hadde sett for seg. Det gjorde heller ikke fotoprosjektet. For midt under koronapandemien, 8. juni 2020, fikk Noah og familien beskjed om at faren hadde fått en kreftsvulst, og at han ikke kom til å overleve. Faren foreslo at Noah skulle dokumentere det som skjedde som en personlig sorgfortelling. Det begynte som et privat prosjekt, men utviklet seg til å bli noe større. Fire dager før begravelsen stod fotoutstillingen «Ta tiden» klar på Henie Onstad Kunstsenter. Den viser familiesituasjonen og spennet i følelser som kommer med å oppleve døden på nært hold. Utstillingen har hatt mange besøkende, og nå blir det mulig å se den i Oslo – på Kreftforeningens Vitensenter fra fredag 17. – søndag 27. september. Utstillingen er en del av Kreftforeningen sin markering av Pårørendedagen. Onsdag 22. september vil Noah være fysisk til stede i Kreftforeningens Vitensenter og fortelle om prosjektet i en samtale kl 17 som man enten kan være publikum til eller se direkte på nettet. Mer informasjon kommer på Kreftforeningen.no. Tid: Fotoutstillingen til Noah Gylver kan du se: • Fredag 17. september: Oslo Kulturnatt, åpent 1600-2200. • Lørdag 18. september: 1100-1600 • Søndag 19. september: 1100-1600 • Onsdag 22. september: 1200-1930 • Lørdag 25. september: 1100-1600 • Søndag 26. september: 1100-1600 Sted Kreftforeningens Vitensenter, Kongens gate 6, Oslo